Handlingsveilederen for BTI (bedre tverrfaglig innsats) beskriver det praktiske arbeidet med barn, unge og foreldre en knytter undring eller bekymring til.
Veilederen har fire nivåer. Nivå 0 forklarer hvordan en går fram dersom en undrer seg eller er bekymret for et barn. Velger en å gå videre med bekymringen og iverksette tiltak i egen tjeneste, er en over på nivå 1. Nivå 2 tar for seg innsatsen i samarbeidet mellom to tjenester, og nivå 3 beskriver prosessen når tre eller flere tjenester er involvert.
Nivå 0: Undring
På dette nivået blir du oppmerksom på undringen, og du har en magefølelse. Du kan benytte verktøy for å konkretisere og utforske det du undrer deg over. For medarbeidere er dette avklaringsfasen der den det gjelder skal involveres så tidlig som mulig.
Dersom du har mistanke om vold, overgrep eller alvorlig omsorgssvikt, skal du melde saken til barneverntjenesten. De foresatte blir ikke involvert. Er du alvorlig bekymret, kontakt politiet samtidig. Hvis du er i tvil, kan du drøfte saken med barneverntjenesten anonymt.
Du begynner å undre deg over et barns eller en ungdoms helse, trivsel, livssituasjon eller utvikling.
Hvordan?
I møte med den det gjelder eller med bakgrunn i informasjon fra andre.
Husk at bare du eier din undring. Den er subjektiv og et viktig verktøy.
Hvem?
Alle medarbeidere
Konkretiser undringen eller bekymringen for deg selv. Ved behov, drøft undringen med en kollega.
Hvordan?
- Skriv ned observasjoner, situasjoner og handlinger. Vær så konkret som mulig.
- Del undringen og observasjonene med en leder eller kollega. Husk at du eier uroen selv om andre kanskje ikke er enige med deg.
Hvem?
Medarbeideren som eier undringen
Verktøy
Undringsnotat (DOCX, 61 kB)
Beskyttelses- og risikofaktorer - sjekkliste (PDF, 99 kB)
Ha en samtale med barnet eller ungdommen og de foresatte så tidlig som mulig. Del undringen din på en respektfull måte som opprettholder muligheten for videre samarbeid.
Hvordan?
- Forbered deg på samtalen
- Drøft med en kollega
- Øv gjerne på samtalen sammen med en kollega
- Gjennomfør samtalen
Hvem?
Medarbeideren som eier undringen (må eventuelt avklares i den enkelte tjeneste)
Verktøy
Mal foreldresamtale (DOCX, 17 kB)
Referatmal (DOCX, 60 kB)
Ressurser
Du vurderer behovet for videre oppfølging i nivå 1 eller 2, eller om det ikke er behov for å gå videre med uroen.
Hvordan?
- Drøft gjerne med en kollega eller leder
- Diskuter gjerne problemstillingen anonymt med kolleger i andre tjenester
- Ta beslutningen sammen med barnet og foreldrene
- Innen to uker ta beslutningen om saken skal gå videre
Hvem?
Medarbeideren som eier undringen
Verktøy
Hjelpetilbud og tiltak
Samtykkeskjema
Ressurser
Hva gjør du?
Du må dokumentere i tjenestens arkiv- eller fagprogram.
Hvem?
Medarbeideren som eier undringen
Nivå 1: Fra bekymring til tiltak
Dette nivået beskriver innsatsen en setter i gang på eget arbeidssted. Sammen med barnet eller ungdommen og de foresatte blir tiltakene planlagt, gjennomført og evaluert.
Dersom du har mistanke om vold, overgrep eller alvorlig omsorgssvikt, skal du melde saken til barneverntjenesten. De foresatte blir ikke involvert. Er du alvorlig bekymret, kontakt politiet samtidig. Hvis du er i tvil, kan du drøfte saken med barneverntjenesten anonymt.
Planlegg og avklar innholdet i tiltakene sammen med barnet eller ungdommen og de foresatte.
Hvordan?
- Vurder om samtalen skal gjennomføres med barn og foreldre sammen eller hver for seg. Barn har rett til å velge om de vil si sin mening.
- Drøft tiltak og mål, og lag en plan i møtet.
- Avtal neste møte og evaluering av planen.
- Avklar hvem som er stafettholder for familien videre.
- Skriv et referat med hva som er avtalt. Følg dokumentasjonsrutinene i egen tjeneste.
Hvem?
Den som eier uroen, eventuelt leder
Verktøy
Møtemal (PDF, 107 kB)
Referatmal (DOCX, 60 kB)
Ressurser
Nivå 2: Tverrfaglig innsats
Dette nivået beskriver samarbeidet med en hjelpetjeneste. En planlegger, gjennomfører og evaluerer tiltakene sammen med barnet eller ungdommen og de foresatte.
Dersom du har mistanke om vold, overgrep eller alvorlig omsorgssvikt, skal du melde saken til barneverntjenesten. De foresatte blir ikke involvert. Er du alvorlig bekymret, kontakt politiet samtidig. Hvis du er i tvil, kan du drøfte saken med barneverntjenesten anonymt.
Du kontakter tjenesten barnet eller ungdommen og de foresatte ønsker å involvere.
Hvordan?
- Bruk møtemalen og planlegg samarbeidsmøte. Møtemalen skal sikre involvering og et felles formål med møtet.
- Tenk gjennom mulige tiltak i forkant av møtet og hvordan barnets rett til medvirkning skal bli ivaretatt.
Hvem?
Stafettholder, på vegne av den det gjelder
Verktøy
Samtykkeskjema
Møtemal (PDF, 107 kB)
Hjelpetilbud og tiltak
Ressurser
Inviter til samarbeidsmøte med barnet eller ungdommen, de foresatte og aktuelle tjenester. I møtet planlegger dere tiltakene og hvem som gjør hva.
Hvordan?
- Alle arenaer barnet oppholder seg på, bør ha et tiltak.
- Drøft tiltak i møtet, og lag en plan
- Avtal neste møte og evaluering av planen
- Avklar hvem som er stafettholder videre
Hvem?
Stafettholder, på vegne av den det gjelder
Verktøy
Referatmal (DOCX, 60 kB)
Ressurser
Alle involverte gjør sin del av det som er avtalt.
Hvordan?
- Gjennomfør tiltakene beskrevet i planen
- Informer stafettholder dersom hindringer eller endringer oppstår
Hvem?
Alle som har ansvar for et tiltak
Stafettholder har oversiktsansvar.
En evaluerer tiltakene. Har vi nådd målet?
Hvordan?
- Inviter til evalueringsmøte. Bruk referatmalen.
- Ta utgangspunkt i bekymringen, målene og tiltakene som ble avtalt.
Hvem?
Stafettholder, på vegne av den det gjelder
Verktøy
Referatmal (DOCX, 60 kB)
Ressurser
Nivå 3: Samskape
Dette nivået beskriver samskapingen som skjer når tre eller flere tjenester er involvert rundt samme barn, ungdom eller familie. En planlegger, gjennomfører og evaluerer tiltakene sammen med barnet eller ungdommen og de foresatte.
Dersom du har mistanke om vold, overgrep eller alvorlig omsorgssvikt, skal du melde saken til barneverntjenesten. De foresatte blir ikke involvert. Er du alvorlig bekymret, kontakt politiet samtidig. Hvis du er i tvil, kan du drøfte saken med barneverntjenesten anonymt.
Ha samtale med teamet, barnet eller ungdommen og de foresatte. Avklar behov, hvem som kan bidra til løsninger og hvordan en skal legge til rette for medvirkning fra barnet eller ungdommen.
Hvordan?
- Avtal møtetid og -sted som passer for familien.
- Bruk ressursteamskjema og oppsummer kort hvilke tiltak en har prøvd.
- Vurder om det er behov for særskilt tilrettelegging for at barnet eller ungdommen skal få uttrykke seg fritt. Hovedprinsippet er at barn skal høres direkte. De har rett til medvirkning, men ingen plikt.
- En bestemmer sammen hvem en ønsker å invitere til møte.
Hvem?
Stafettholder
Verktøy
Samtykkeskjema
Skjema ressursteam - barnehage (PDF, 2 MB)
Skjema ressursteam - skole (PDF, 76 kB)
Ressurser
Familiens opplevelse er fokus for samtalen: Hva fungerer bra? Hva er vanskelig? Hva drømmer dere om?
Hvordan?
- Barnas og de voksnes opplevelse blir presentert i møtet
- En får felles forståelse
- Møtedeltakerne bidrar med forslag til tiltak
- Familien avgjør hvilke tiltak en jobber med framover og hvilke tjenester som blir involvert
- En dokumenterer i arkiv- eller fagprogrammet stafettholderens tjeneste benytter
Hvem?
Ressursteam
Verktøy
Møtemal (PDF, 107 kB)
Referatmal (DOCX, 60 kB)
Ressurser
En iverksetter tiltak i henhold til planen.
Hvordan?
- Alle med ansvar for tiltak følger opp
- Senest en uke etter møtet snakker en tillitsperson med barnet om hva som skal skje framover
- En orienterer stafettholderen dersom undringer eller endringer oppstår
- Stafettholderen snakker med barnet og de foresatte underveis
Hvem?
Stafettholder
Evaluer om familiens situasjon har endret seg i riktig retning.
Hvordan?
- Familien deler sin opplevelse av livssituasjonen nå
- Hva har fungert? Hva har ikke fungert? Har behovene endret seg?
- Vurder veien videre med utgangspunkt i bekymringen, målene og tiltakene som ble avtalt
Hvem?
Stafettholder
Verktøy
Referatmal (DOCX, 60 kB)
Familiens opplevelse ligger til grunn i vurderingen om en skal videreføre, endre eller avslutte tiltakene.
Hvordan?
- Med bakgrunn i evalueringen tar en stilling til det videre arbeidet
- Husk at en skal legge vekt på barnets eller ungdommens mening
- Om bekymringen er borte, avslutter en saken
- Blir bekymringen opprettholdt, begynner en på ny runde fra trinn 2 på nivå 3
Hvem?
Stafettholder
Verktøy
Referatmal (DOCX, 60 kB)
Ressurser